12 september 2018

AR en VR binnen de toeleverende industrie in de bouw

Door: Ir. Hayo Meijs - Internationaal BIM Project Manager bij HILTI Nederland BV

“Wauw, wat is dat mooi zeg!” Zo wordt de vader die door zijn zoon op een braakliggend stuk land door het toekomstige bedrijfspand loopt gequoted in de reclame spot van KPN. Met een VR bril op zijn hoofd waant hij zich in een nieuwe wereld. Leuk deze nieuwe technologie maar wat heb je er aan als je nu je bachelor opleiding volgt of misschien midden in je masters zit. En naast VR bestaat toch ook zo iets als AR (Augmented Reality) en MR (Mixed Reality)?

Hype of realistische technologie? Hoe volwassen zijn deze technologien inmiddels. In BIMMENd Nederland kon je de afgelopen 2 jaar geen symposium vinden waarop niet de Hololens van Microsoft werd gedemonstreerd. Op grote internationale events zoals de Autodesk University zie je ook de Smarthelmet van Daqri voorbij komen. Wat zijn dat eigenlijk voor devices? Als je je enigszins verdiept in de materie vindt je al snel filmpjes op youtube die soms al 8 jaar oud zijn (UNETO-VNI – 2010) waarin een leuk beeld gegeven wordt van de toekomstige mogelijkheden voor bijvoorbeeld een service engineer in de installatiebranche. Via je intelligente device (bril/helm) contact leggen met de back-office, in het scherm van je bril/helm een projectie zien van de component waar je naar op zoek bent of de instructie manual doorbladeren via instructies die je met je ogen geeft. Pratende in de ruimte omdat je commando’s geeft die door je bril/helm worden uitgevoerd. Andere filmpjes tonen een automonteur die zodra hij de motorkap opent via zijn bril een component ziet oplichten die vervangen moet worden. Kortom leuke marketing promo’s die mensen bewust moeten maken van de mogelijkheden die deze technieken hebben te bieden.

scala aan mogelijkheden worden onderzocht
Inmiddels zie je dat er een scala aan mogelijkheden worden onderzocht om deze smart devices op een nuttige manier in te zetten. Doordat door BIM bouwprocessen en installatieprocessen toch al sterk worden beïnvloed en men steeds meer integrale werkprocessen introduceert is het meeliften van het gebruik van deze devices een haalbare stap. In de professionele bouwwereld ziet men steeds meer uitvoerende partijen gebruik maken van dergelijke mogelijkheden om efficienter te werken, hogere kwaliteit te leveren en sneller te bouwen. De inspecteur die validatie kan doen zonder dikke ordners mee te nemen, de inbedrijfsteller die een flowchart aan handeling gestuurd kan doorlopen, een ontwerpteam dat een digitael mock-up kan inspecteren op maakbaarheid en onderhoudbaarheid. Het kan allemaal.

De uitdaging mijn inziens ligt niet zo zeer bij de bedrijven die investeren zodra zij de business case begrijpen. De echte uitdaging zit hem in het onderwijs. De digitale transformatie begint al op school en dient verder gestalte te krijgen in de vervolgopleidingen. Met name het HBO in Nederland dient zich te realiseren waar de mogelijkheden liggen om hun studenten op een adequate wijze voor te bereiden op wat er daar buiten in de werkelijke wereld staat te gebeuren. Vanuit eigen ervaring weet ik dat er hogescholen zijn die experimenteerruimtes hebben en soms zelfs een BIM lab hebben. Het strekt dan ook tot aanbeveling om zowel de leraren als het curriculum te toetsen op het onderwijzen in en gebruik maken van dergelijke geavanceerde middelen. De mogelijkheden om op een attractieve wijze de studenten kennis te laten maken met deze gadgets zijn schier eindeloos.

De bouw staat niet stil
De bouw staat niet stil en zet vol in op de digitale transformatie het is de kunst van het onderwijs om deze behoefte van haar klanten te zien en er invulling aan te geven. Als ik bij de eerst volgende bachelor die komt solliciteren wordt verrast en zeg “Wauw, wat is dat gaaf zeg, deze kandidaat weet al alles van VR/AR/MR” dan is het onderwijs in Nederland geslaagd.

Tijdens de BIM Onderwijsdag zullen wij vanuit Hilti een masterclass verzorgen en staan wij u graag te woord bij onze stand op de informatiemarkt.