09 oktober 2018

BIM Onderwijsdag 2018: BIM geen hype maar dé toekomst

Door: Arjan Walinga - Bouwend Nederland

BIM Onderwijsdag 2018: BIM geen hype maar dé toekomst

BIM heeft de toekomst. Maar de kennis van BIM bij bedrijven is veel groter dan bij net afgestudeerde nieuwkomers op de markt. Om de kloof tussen theorie en praktijk te verkleinen, was de Utrechtse Jaarbeurs woensdag 3 oktober het toneel van de tweede BIM Onderwijsdag.

Op de Onderwijsdag – een initiatief van BIMregister, Bouwend Nederland en de Bouw Informatie Raad – luisterden bijna 300 mensen uit de werkpraktijk, 300 studenten en 50 docenten naar inspirerende sprekers en volgden zij uiteenlopende masterclasses.

Geen hype

Bouwend Nederland-voorzitter Maxime Verhagen liet er tijdens de dagopening geen twijfel over bestaan: ‘BIM is geen hype, maar dé tool waarmee we nog heel lang gaan werken.’ En voor de studenten van nu is een belangrijke rol weggelegd bij toekomstige aan- en toepassingen van BIM, vinden zowel Doekle Terpstra, voorzitter van UNETO-VNI, als lector Duurzaam Bouwproces BIM en dagvoorzitter Christoph Maria Ravesloot. Wel moet BIM-onderwijs dan beter worden aangepast aan de praktijk en moeten alle bouw- en infra gerelateerde bedrijven de noodzaak van BIM gaan inzien. Want wie niet meedoet, mist straks de BIM-boot. En die boot is al los van de kade.

Goede stappen

Bij een aantal onderwijsinstellingen worden al goede stappen gezet, zo bleek tijdens de BIM Onderwijsdag. Op de Academie voor Architectuur & Built Environment Hanzehogeschool Groningen bijvoorbeeld. ‘Vanaf dit jaar krijgen al onze studenten BIM-onderwijs. Samen met andere instellingen werken we aan een doorgaande leerlijn van MBO naar HBO,’ vertelde decaan Kuneke Schraagen. ‘Het is belangrijk dat we goed contact houden met het bedrijfsleven. Wat moeten onze studenten weten om mee te kunnen in de praktijk?’

Aan de slag

Architect Ben van Berkel, founder van UNstudio, nam het publiek mee in de wereld van de technologie en bouw. De technologie verandert in een steeds hoger tempo en dat stelt het onderwijs voor grote uitdagingen. Waar Unstudio vroeger 4 weken nodig had om 200 vragen over het model te beantwoorden gebeurt dat nu in een dag’.

Om hun kennisniveau te peilen, delen of ophalen konden deelnemers aan de BIM Onderwijsdag deelnemen aan de acht masterclasses, gegeven door mensen uit de praktijk en het onderwijs. De masterclass ‘Droog zwemmen met BIM’ gaf deelnemers bijvoorbeeld de mogelijkheid om onder begeleiding van ervaren collega’s aan de slag te gaan met het oplossen van een praktische BIM uitdaging. Naast de masterclasses was er volop ruimte om te netwerken. Bijvoorbeeld op de informatiemarkt, waarop bijna twintig bedrijven zich presenteerden en studenten hun toekomstige werkgevers konden ontmoeten.

’s Middags maakte Richard Petrie, CEO buildingSMART International, zijn opwachting voor een volle zaal. Hij bepleitte niet alleen open BIM in het onderwijs en het bedrijf, maar onthulde ook dat zijn organisatie werkt aan een speciale BIM-certificering, waarmee de kwaliteit en uniformiteit van het BIM-onderwijs moet worden verbeterd.

Studenten Battle 2018

Voor vier studenten van de minor BIM aan de Hogeschool Saxion was de bekendmaking van de uitslag van de BIM Studenten Battle zonder twijfel hét hoogtepunt van de dag. Met hun ontwerp voor de herinrichting van Rijnhaven-Oost in Alphen aan den Rijn gebaseerd op zeecontainers, circulariteit en flexibiliteit wonnen zij een 5-daagse reis naar Dubai.

De winnaars van dit jaar pleitten voor het uitbouwen van dit soort opdrachten: ‘Wat wij in het klein hebben gedaan in deze battle, zien we graag in het groot. Zó worden disciplines samengebracht. Wat ook in de praktijk gebeurt als je samenwerkt in BIM. Regering, bedrijven en scholen moeten vaker samenkomen en met dit soort projecten aan de gang gaan. Dan kun je pas echt van elkaar leren.’

Bron: Bouwend Nederland