11 oktober 2018

Niveau BIM-onderwijs verschilt nog flink

Door: Redactie Bouwmeesters interview met Delano Kenepa van BIMregister

Niveau BIM-onderwijs verschilt nog flink

Op woensdag 3 oktober vond de tweede BIM Onderwijsdag plaats. Dit jaarlijkse congres brengt dat studenten, docenten en het bedrijfsleven bij elkaar om kennis te delen en het niveau van het onderwijs met elkaar af te stemmen. Hiermee vervult het congres een rol die volgens Delano Kenepa, directeur bij het BIMregister, niet onbelangrijk is: “Het niveau tussen hogescholen verschilt nog flink.”

BIM-Onderwijs in beweging

De BIM-Onderwijsdag, een initiatief van BIMregister, Bouwend Nederland en de Bouw Informatie Raad, trok deze keer zeshonderdvijftig studenten, docenten en professionals naar de Jaarbeurs in Utrecht, ruim een kwart meer dan vorig jaar. De deelnemers luisterden naar presentaties over de laatste ontwikkelingen op het gebied van BIM, volgden masterclasses en voor de studenten was het hoogtepunt van de dag de prijsuitreiking van de BIM Studenten Battle. Kenepa: “De BIM Onderwijsdag is opgezet als onderdeel van de BIM-Onderwijsbeweging. Die zijn we vijf jaar geleden gestart met docenten die meer wilden weten over BIM en digitalisering.” De bouwsector steunt het initiatief al vanaf het begin: “Bedrijven missen bij jonge werknemers die net van de schoolbanken komen vaak nog voldoende praktische kennis over BIM. Wat jongeren in de schoolbanken leren over BIM verschilt nu ook nog per opleiding.” Bijvoorbeeld Saxion Hogeschool in Enschede timmert in ieder geval flink aan de weg. Het eigen BIM-lab van de hogeschool werpt nu al vruchten af: studenten uit de gebouwde omgeving van Saxion wonnen dit jaar de BIM Studenten Battle met hun ontwerp voor de herinrichting van Rijnhaven-Oost in Alphen aan den Rijn.

Meer interactie

Een belangrijke les van de eerste BIM-Onderwijsdag was dat er meer behoefte was aan interactie tussen de zaal en de presentatiegevers. Kenepa: “Behalve een meer divers dagprogramma en negen zalen masterclasses over relevante BIM-thema’s hebben we daarom dit keer ook een app ontwikkeld waarop deelnemers beoordelingen konden geven en vragen stellen.” In de masterclasses kwamen actuele onderwerpen aan de orde als big data en block chain in combinatie met BIM, thema’s waarmee, zo benadrukte Kenepa, studenten op school nu vaak nog niet mee te maken krijgen. Doordat op de bijeenkomst ook ‘BIM in installatie’ en ‘BIM voor beginners’ aan de orde kwamen, kregen docenten en studenten zo een goed beeld van naar wat voor werknemers bouw- en installatiebedrijven nu op zoek zijn. Kenepa ziet in dit verband een positieve ontwikkeling: “Vijf jaar geleden waren er nog veel minder docenten en studenten die met de BIM-werkmethodiek bezig waren. Maar inmiddels is dat totaal veranderd. Dat toonde het congres ook, dat was volledig volgeboekt.”

Grote en kleine bedrijven

In de bouwsector zelf is het volgens Kenepa zeker niet zo dat alleen grote bedrijven met BIM werken en dat het midden- en kleinbedrijf per definitie achterloopt. “Ook in het mkb heb je vooruitstrevende bedrijven die in die kopgroep zitten. Maar een groot bedrijf zit over het algemeen wel ruimer in zijn middelen, voor bijvoorbeeld een eigen BIM-afdeling. Bij kleinere bedrijven ligt dat moeilijker, die moeten ook sneller een return on investment zien.” Kenepa raadt kleine bedrijven daarom aan contact te houden met onderwijsinstellingen in hun regio: “Een bedrijf kan een gemotiveerde BIM-student wel binnenhalen voor een stage en helpen afstuderen. Zo helpt zo’n vooruitstrevende student ondanks zijn logischerwijs nog vaak missende praktijkkennis jou als bedrijf bijvoorbeeld wel met BIM-onderzoek. Zodat het bedrijf zich weer verder kan ontwikkelen in de BIM-werkmethodiek.”

Bron: Bouwend Nederland