Registreer voor de BIM Onderwijsdag!

30 oktober 2018

Wat maakt een BIM-er tot een Bim-er?

Door: Willem van der Veere - UNETO-VNI secretaris Bestuur-Ledenraad, Vakspecialist Onderwijs, Scholing & Arbeidsmarkt, Speciale Projecten

Als, na een zekere aanloop, een tamelijk nieuwe technologie zoals BIM de markt begint te veroveren, zie je altijd allerlei mensen, bedrijven, organisaties en instanties aan zo’n ontwikkeling vol enthousiasme een eigen kleur en invulling geven. Dat is natuurlijk goed, want dan gaat de boel een beetje leven. Maar het schept ook vaak verwarring en onzekerheid, en die gaat werken als een tegenkracht die de innovatiekracht van de nieuwe technologie gaat tegenwerken. Het eindresultaat is een vertraging op het moment dat men een versnelling nodig heeft. Zo’n situatie doet zich bijvoorbeeld voor bij kennisoverdracht over BIM.

Door onduidelijkheid over ‘het vak BIM’ is het voor cursusinstituten, scholen, bedrijven, etc. vaak moeilijk te markeren wat een persoon op BIM-gebied zou moeten kennen en kunnen. Het kennisaanbod gaat dan automatisch bestaan uit datgene dat beschikbaar is in plaats van datgene wat nodig is. En werkgevers verkeren in onzekerheid of een sollicitant de vaardigheden heeft verkregen die het bedrijf nodig heeft.

Beroepscompetentieprofielen (BCP’s) beschrijven de kennis en kunde van vakvolwassen personen en zetten daarmee een standaard voor scholen en cursusinstellingen over wat te onderwijzen, en geven werkgevers een beeld van wat een persoon op een bepaald functieniveau waard is qua kennis en vaardigheden. Daarom spant UNETO-VNI | Techniek Nederland zich in om door het aanmaken van deze BCP’s de markt een leidraad te geven die innovatie versnelt.

Downloads: