16 januari 2020

BAM bouwt steeds meer digitaal

Door: Timothy Lievendag - BIM manager bij BAM

Geweldige kansen voor studenten met BIM ervaring

BAM werkt hard aan de digitalisering van het bouwproces in haar organisatie. De afdeling Digital Construction vormt hierin de voorhoede. De organisatie zet grote en kleine stappen om de nieuwe manier van werken door te voeren. Enthousiaste studenten zoals het bedrijf die jaarlijks ziet komen op de BIM Onderwijsdag, spelen daarin een belangrijke rol. Timothy Lievendag, BIM Manager bij BAM, ziet de nieuwe generatie BIM’mers graag komen in het bedrijf: We geven de studenten alle ruimte binnen ons bedrijf!”

Timothy Lievendag werkte ongeveer vijf jaar bij een Bouwkundig BIM bureau waar hij al veel met BAM samenwerkte. “De organisatie, mensen en cultuur van BAM heb ik op deze manier leren kennen en als positief ervaren. De mogelijkheid kwam op mijn pad om bij BAM Bouw en Techniek – Grote Projecten, de verdere digitalisering en BIM implementatie te verzorgen. Deze heb ik dan ook vol enthousiasme aangegrepen.” Nu is Lievendag regelmatig binnen en buiten het bedrijf de ambassadeur voor BIM bouwprocessen en is hij nauw betrokken bij BIM in het onderwijs.

Lievendag is vader van drie dochters, sportief (fitness, surfen, squash) en vindt het leuk om in zijn vrije tijd uit eten te gaan. “Ik ben een kind van deze tijd; digitalisering, innovatie en veranderingen hebben mij altijd enorm geboeid. Ik hou van alle nieuwe gadgets en vind het prachtig hoe snel we in onze huiselijke omgeving aan de mogelijkheden van die nieuwe technologieën gewend raken.”

“Ik stond te wachten op een Metro en het bleek dat er een storing was. Meteen kregen mensen op hun mobieltje een melding van het vervoersbedrijf met informatie over de oorzaak en de verwachte tijd dat het ongemak zou duren. Het zou prachtig zijn als we dat in de bouw ook voor elkaar krijgen; Op een eenvoudige manier goed geïnformeerd worden. We beschikken in de bouw over geweldig veel informatie. Die moeten we steeds gemakkelijker zien te ontsluiten en over te brengen. Dat is de kunst!”

Midden in transitie

“We hebben nog een lange weg te gaan. Het komt nog steeds voor dat in mijn lezingen over BIM even moet uitleggen wat BIM eigenlijk precies is. Deels komt dat doordat we in de bouw te maken hebben met tradities en diverse generaties die zo’n vernieuwing niet allemaal even snel kunnen uitvoeren. Deels komt het ook omdat je nu eenmaal werkt binnen een goed geoliede machine en die moet je langzaam aan een nieuwe werkwijze laten wennen.”

Toch is het een prachtige tijd, vindt Lievendag. “We zitten midden in die transitie. En soms levert dat prachtige resultaten op. Zo sprak ik onlangs met een uitvoerder die voor het eerst met BIM aan de slag ging. Hij was erg enthousiast over de tijd die hij bespaarde. Het scheelde hem bijna de helft ten opzichte van de traditionele manier van werken. Tijd die hij nu veel nuttiger kon besteden. Dat komt de bouw alleen maar ten goede.”

Het is voor leerlingen dan ook een geweldige tijd om je te verdiepen in BIM. “Als je met je BIM kennis in een bedrijf als het onze binnenkomt, heb je al een streepje voor. Als je je kennis ook nog goed kan overbrengen op de andere disciplines binnen het bouwproces, dan kun je enorme stappen zetten.” Want BAM stopt veel tijd en energie in de verdere digitalisering van haar huidige werkzaamheden. “BIM is onderdeel van het totale pakket aan procesverbeteringen daarom praten we liever over Digitaal Bouwen. Het ‘woordje’ BIM ?, daar moeten we eerst maar eens van afstappen. Dat dekt simpelweg de lading niet.

BAM in het onderwijs

BAM adviseert op het gebied van lesprogramma’s in relatie tot digitalisering in de bouw, geeft regelmatig presentaties en workshops op het gebied van digitaal bouwen en gaat samenwerking aan met scholen op het gebied van onder meer onderzoeken en stageplekken.

Het onderwijs levert inmiddels al veel interessante nieuwe bouwers van morgen. De huidige en toekomstige generaties hebben van nature al de voor BIM benodigde flexibiliteit. Lievendag: “Een zekere mate van learning agility is nodig. We stoppen nu nog veel tijd en energie in het trainen van onze medewerkers op dat gebied.

Dat wil niet zeggen dat de bouwers van morgen alleen nog maar achter hun scherm zitten. “Hoewel er veel Digital Construction is, is dat tegelijkertijd pas succesvol wanneer alle betrokkenen ook eens achter hun laptop vandaan komen, modder aan hun schoenen krijgen en affiniteit met de bouwplaats hebben. We moeten ook nog praktisch bouwen namelijk.”

Focus én aansluiting op de praktijk is essentieel. “Daarnaast dient er veel aandacht uit te gaan naar communicatie en integrale samenwerking. De bouw is al lang niet meer de wereld van alleen ‘stenen stapelen’ – ook al denken we dat soms wel – door alle ontwikkelingen op het gebied van digitalisering en innovatie dienen studenten voorbereid te zijn op aspecten zoals; omgaan met bedrijfsculturen, digitale transformatie en last but not least; de mensen die het werk maken!”

Visie van BAM voor de komende jaren

“We winnen met Digitaal Bouwen op vele terreinen omdat we voor elk project een manier vinden waarbij digitalisering een verbeterslag oplevert. De transitie van analoog naar digitaal verbetert onze werkprocessen, draagt bij aan veiliger werken en het realiseren van projectdoelstellingen en voegt ook waarde toe aan de bedrijfsprocessen van onze klant.”

“Op korte termijn zullen we vanuit de projecten de focus leggen op het verbeteren van de huidige processen en werkmethodieken door middel van verdere digitalisering. Op de lange termijn spelen de data die we met onze partners dankzij Digitaal Bouwen vergaren een belangrijke rol. Het is niet alleen waardevolle informatie voor bijvoorbeeld onze bouwplanning en begroting. Consistente data zien we als basis om andere technologieën succesvol in te zetten. ‘Digital is the new normal’, stelt onze Directeur Digital Construction Menno de Jonge. En daar ben ik het volledig mee eens, dit is simpelweg hoe we werken.”

Digitaal Bouwen is verweven in alle disciplines en alle onderdelen binnen BAM. Dus van Informatiemanagement tot modelleren, van tenderteams tot de bouwplaats. “Ik geloof er heilig in dat de studenten in staat zijn om met ons Digitaal Bouwen verder op de kaart te zetten en wij geven de studenten de ruimte om zichzelf ontwikkelen.”

“De kunst is daarbij om jonge afgestudeerden niet te downgraden. Hebben ze voldoende praktijkkennis? Nog niet, dat moeten we hen bijbrengen en dat kunnen we als de beste. Maar laten we niet trappen in de valkuil; ‘zo doen we het altijd’ en dat consequent overdragen. We moeten ruimte laten aan de jonge generatie om verbanden te leggen en optimalisaties te zoeken. De jonge generatie is mijns inziens bekwaam genoeg om dat op te pakken.”

BAM en de BIM Onderwijsdag

Vijf vragen aan Timothy Lievendag, BIM manager bij BAM, nauw betrokken bij de BIM Onderwijsdag.

1. Hoe heb je de BIM Onderwijsdag ervaren?

Met een flinke opkomst (ca. 1200!) en goede discussies tussen de bouwsector en het onderwijs bewees de BIM Onderwijsdag dat we met elkaar op de goede weg zijn. Activiteiten als de BIM Onderwijsdag, BIM Studenten Battle en andere BIM Onderwijs zijn voor BAM belangrijk. We willen uiteindelijk graag goede mensen aan ons binden. Wij vinden de band met het onderwijs essentieel, want toekomstige ‘BAMmers’ moeten ons eerst leren kennen.

2. Wat doet BAM in relatie tot BIM Onderwijs

Adviseren op het gebied van lesprogramma’s in relatie tot digitalisering in de bouw, regelmatig presentaties / workshops geven op het gebied van Digitaal Bouwen, samenwerking aangaan met scholen betreffende onderzoek, stageplekken enzovoorts.

3. Waarom is BAM actief partner van het landelijk BIM Onderwijs programma?

De wereld om ons heen blijft veranderen. Er zijn lichtingen studenten die met ‘BIM’ afstuderen, die gericht zijn op nieuwe processen en/of technieken en bij wie het gebruik van data een vanzelfsprekendheid is. Die generatie van Screenagers (volgens Wikipedia de mensen die makkelijk kunnen omgaan met technologie) zijn de studenten die nu en in de toekomst komen solliciteren. Wij dienen een aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven maar als wij het onderwijs niet voeden met behoeftes uit ‘de praktijk’ krijgen we simpelweg niet waar we op hopen.

4. Hoe komen studenten aan een aantrekkelijke BIM stageplek bij BAM?

Regelmatig hebben we plaats voor studenten bij BAM. Onze afdeling Digital Constructing is een heel aantrekkelijke plek om ervaring op te doen. Hou onze website in de gaten en stuur je cv en portfolio naar onze HR afdeling. Kom eens met me praten op de volgende onderwijsdag.

5. Wat geef je het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen mee?

Blijf elkaar opzoeken. Praktijk en onderwijs dient te allen tijde op elkaar aan te sluiten!