17 september 2018

BIM bij Saxion met behulp van een BIM-LAB

Door: Michel Mossel, projectleider BIM engineering minor | BIMLab Saxion university of applied sciences |  School of Business, Building & Technology

Bij de hbo-opleiding bouwkunde bij Saxion zijn we begin 90’er jaren gestart met 3D-modelleren. De studenten gebruikten 3D-software tools tijdens het afstuderen voor het uitwerken van hun bouwprojecten. Werken met deze  software en deze tools was voor de student een vrije keuze.

Maar de laatste tien jaar heeft Saxion het modelleren standaard in het lesplan verankerd. Wij vinden dat de studenten 3D moeten leren werken en denken. Dat vereist dat de student eerst goed over details moeten nadenken. Want goede detaillering is belangrijk voor het goed op kunnen zetten van een model. Naast het opbouwen van modellen, halen de studenten meer gegevens uit hun model. Hierbij gaat het om hoeveelheden, plaatjes, 4D- planningen, etc.

BIM-lab
Saxion Hogeschool heeft een eigen BIM-lab waar studenten bouwkunde, bouwtechnische bedrijfskunde en civiele techniek met behulp van 3D-software werken aan praktijkopdrachten. 3D-modelleren en overige data uit modellen halen gaat veelal over technieken gebruiken. Echter, dat is klein een onderdeel van BIM. Een BIM  biedt ook ondersteuning bij het samenwerken tussen alle disciplines en bij het samenkomen van belangen en informatiebehoeftes. Er wordt gewerkt met open data die op IFC en BCF zijn gebaseerd. We merken alleen dat bedrijven en studenten in projectwerk moeite hebben om echt samen te werken op basis van 3D-informatie.

De laatste twee jaren zijn we vooral bezig om studenten te leren samenwerken op basis van IFC en BCF. De studenten leren hierbij vanuit rollen en belangen te denken, geschiktere tools te kiezen voor de juiste job, informatiebehoefte af te stemmen en samen te werken op basis van IFC en BCF. We willen studenten afleveren die weten hoe je moet samenwerken met behulp van BIM, waarbij ze in het proces denken en de juiste informatie tussen alle bouwpartijen koppelen en verbinden.

Hoe doen we dit? In het eerste leerjaar krijgen alle studenten lessen in 3D-modelleren, waarbij ze allemaal een woning tot TO uit kunnen werken. In het tweede leerjaar laten we studenten in een groep van vier samenwerken om een project van VO tot TO uit te werken. Hierbij is samenwerking op basis van IFC belangrijk. Tekeningen, berekeningen, IFC-model kwaliteitscontrole, clash controle en gebruik van hoeveelheden uit het model zijn onderdelen die behandeld worden. In het vierde leerjaar werken de studenten nog eens aan een project, maar nu complexer van aard. Daarbij wordt weer het samenwerken op basis van BIM beoordeeld, naast onderdelen als model kwaliteit, clash, 4D planning, 3D printen samenwerken op basis van IFC en BCF, HoloLens, aspectmodellen, etc.

Smart Solutions Semester
We willen elk jaar de verdere ontwikkeling van BIM stimuleren. Naast het project is onderzoek op gebied van BIM ook een belangrijk aspect. Dat doet Saxion door het Smart Solutions Semester. Derde- en vierdejaars studenten werken een half jaar lang in projectteams aan hun onderzoeksopdrachten. De teams bestaan uit vier tot acht studenten van verschillende opleidingen. Zo heeft ieder team een unieke mix van ervaring, vaardigheden en talenten.

Tijdens de BIM Onderwijsdag 3 oktober in de Jaarbeurs zullen we zien of een aantal van onze betere studenten de BIM Studenten Battle hebben gewonnen. Ze zitten in ieder geval al bij de top 3!

Ben je dan ook student of als bedrijf nieuwsgierig wat wij vanuit Saxion doen met BIM? Of wil je in contact komen met de BIM studenten van Saxion? Registreer je dan voor de BIM Onderwijsdag.