27 september 2018

Experimenteren en innoveren

Door: Ben van Berkel - Founder/Principal Architect at UNStudio

Begin 2018 richtten wij UNSense op. Een startup die zich richt op integratie van technologie in de gebouwde omgeving met als doel onze leefomgeving leefbaarder en menselijker te maken. Die gebouwde omgeving is vergeleken met de ontwikkeling van de mens die zich hierin beweegt achtergebleven. Je kan zeggen dat mensen zich bevinden in de i-Phone tijd; Ze hebben zich via het internet razendsnel met elkaar verbonden en interacteren met elkaar op een natuurlijke manier. De gebouwde omgeving is echter blijven hangen in de walkman fase; anoloog, niet verbonden en niet reagerend op hun bewoners en gebruikers. Maar stel dat een gebouw de intenties van haar gebruikers kan waarnemen…, begrijpt wat dat individu wil, en zich kan aanpassen aan die behoeften; dan breken we door een geweldige barrière want dan wordt die omgeving leefbaarder, gezonder en minder verspillend. Ik geloof hier in.

Om te bereiken dat de bouw weer in de pas gaat lopen met de snelheid waarmee technologie zich ontwikkelt is een revolutie nodig. Daarom hier een oproep en een noodkreet. Want wie in de bouwkolom zal het kunnen bedenken, ontwerpen, engineeren, maken en door ontwikkelen? Zijn er genoeg jonge geesten? En misschien nog belangrijker zijn er genoeg gekwalificeerde vakmensen beschikbaar om deze revolutie tot stand te brengen? Via mijn rol in de taskforce van de bouwagenda kwam ik in contact met een initiatief van twee mensen die zich zorgen maken over de snelheid waarmee het onderwijs zich nieuwe technieken en toepassingen eigen maakt. En die snelheid, zo probeerden zij mij te overtuigen is laag. Te laag. Zo laag dat, als ze gelijk hebben, ons idee, hoe prachtig ook, nooit het niveau van volle wasdom zal krijgen of pas over 20 jaar.

Snelheid van het onderwijs

Is het onderwijs te traag en te conservatief met het doceren van nieuwe technieken en integreren van technologie in de productie van gebouwen? Ja, als ik luister naar de ervaringen van die twee mannen over Middelbaar en Hoger beroepsonderwijs in Nederland. Hoewel een behoorlijk aantal leraren snel toegroeit naar het niveau van het nieuwe virtueel bouwen en digitalisering zoals het vandaag de dag al in de bouw wordt toegepast, blijft het toepassen van al bestaande kennis. Er wordt te weinig geëxperimenteerd en geïnnoveerd. Ja, als ik kijk naar het gemak waarmee buitenlandse onderwijsinstellingen als GSD Harvard waar ik lesgeef, dit oppakken. De afgelopen jaren het ik op veel verschillende internationale plekken lesgegeven. Docenten die innovatie faciliteren, en het experiment aanmoedigen hebben de beste resultaten. Wij moeten oppassen dat we in Nederland onze voorsprong als kennisland kwijtraken en alleen nog maar toepassen wat anderen uitvinden. Het is dus tijd voor een flinke shake-up van ons denken over kennis. En over de manier waarop we jonge mensen leren die kennis te vergroten, uit te buiten, uit te dagen en te laten bijdragen aan een betere gebouwde omgeving. Waar als gevolg daarvan de kwaliteit van wonen, leven, werken en zorgen floreert.

Het is tijd voor een nieuwe mind-set. Een nieuwe houding waar we afrekenen met tevredenheid over middelmatigheid, genoegen nemen met een 6-je. Hoe? Door jonge mensen naast leren wat we altijd al deden, uit te dagen om ongemakkelijke opgaves uit te knobbelen en daar tijd voor vrij te maken. Om ze te belonen voor ongewone oplossingen en buiten de lijntjes kleuren. Vraag en beloon exactheid en je krijgt exactheid. Vraag en beloon toepassing en je krijgt toepassing. Vraag en beloon creativiteit en je krijgt…

Integrale denkers

Door de snelle technologische ontwikkelingen en de veerkracht waarmee leerlingen zich dit eigen maken, heeft de jonge generatie meer kennis dan menig docent. Dat vergt een andere houding van docenten naar hun leerlingen. Docenten worden ‘enablers’. Zij zijn niet per se de kenniseigenaren maar ondersteunen en stimuleren innovatie.

Dit is hard nodig. De nieuwe generatie ontwerpers, tekenaars, engineers, en bouwers zijn mannen en vrouwen die bits en bricks aan elkaar verbinden. Een generatie die opgeleid is tot integrale denkers en werkers. Mijn ambitie met UNSense stoelt op de gedachte dat de bebouwde omgeving leefbaarder, gezonder en mooier wordt als technologie en stenen naadloos samenkomen. Dit kan alleen gerealiseerd worden met mensen die tijdens hun opleiding geleerd hebben hierover na te denken, voor te tekenen en in te rekenen.

BIM Onderwijsdag

Op de BIM Onderwijsdag 3 oktober, vertel ik meer over de impact van technologie op de gebouwde omgeving en de vaardigheden die wij als ontwerpers, tekenaars en bouwers moeten ontwikkelen. Meld je aan op www.bimonderwijsdag.nl 

Gerelateerde afbeelding