04 september 2018

Kan het onderwijs het maken?

Door: Yoram van den Berge - BIM Studenten Battle organisatie

“Kunnen wij het maken? Nou en of!” is de leus van een bekende animatieserie. Je kent ‘m waarschijnlijk nog wel van vroeger, of nu via je eigen (klein)kinderen. Van jongs af aan worden we overtuigd van het denken in mogelijkheden.

Tijdens mijn MBO- en HBO-opleiding bouwkunde heb ik, door mijn docenten, kennis op kunnen doen over de mooie en uitdagende beroepen in de bouw. Over de werkzaamheden die een architect, werkvoorbereider, uitvoerder, bouwfysicus en constructeur individueel uitvoeren. En hoe al deze partijen toch samen werken aan één project. Met de overgang van 2D-tekeningen naar 3D (BIM-modellen) en nieuwe technologische ontwikkelingen kan die samenwerking geoptimaliseerd worden.

Maar ook tijdens mijn opleiding had ik, net zoals Liftie (de blauwe hijskraan uit de serie) wel eens mijn twijfels: “Kunnen wij het maken? Uhm.. ik denk het wel, ja.”. Juist daarom moeten bedrijfsleven en onderwijs samen komen om kennis en kunde te delen! Om te leren over –toekomstige- mogelijkheden. De ontwikkelde studenten van nu, zijn de werknemers van de toekomst!

BIM is geen takenpakket maar kan gezien worden als een manier van werken. Het BIM-werk van studenten bevat, landelijk gezien, nog veel kwaliteitsverschillen. Daarbij kan BIM dan ook op verschillende manieren worden uitgelegd en kan praktisch op veel manieren worden aangevlogen. Het maken van 3D-, 4D- (planning), 5D- (kosten) en/of 6D- modellen (beheer en onderhoud) met integrale koppelingen en het delen van de juiste informatie. Om een consistente BIM-opdracht te realiseren is samenwerken tussen onderwijsinstellingen onderling én tussen onderwijs en bedrijfsleven noodzakelijk. Daar ligt nog een grote uitdaging!

Laten we er samen met studenten, docenten én het bedrijfsleven voor zorgen dat we werken aan onze sterk innoverende bedrijfstak. Samen staan we sterker! De BIM Onderwijsdag is daar bij uitstek de plek voor om met elkaar in contact te komen en kennis op te doen.

Kunnen wij het maken? NOU EN OF!